Personvernerklæring
1. Kontaktinformasjon til Otra Auto
Rweb er behandlingsansvarlig for håndtering av dine personopplysninger. Har du spørsmål om behandlingen eller ønsker å komme i kontakt med oss for å utøve dine rettigheter, finner du kontaktinformasjonen vår nedenfor:
Otra Auto AS
Dalaneveien 73
4617 Kristiansand, Norge
Organisasjonsnummer: 930 708 348
E-postadresse: post@otraauto.no
Mobil: 48 23 45 55
2. Sentrale begreper
Personopplysninger er informasjon som alene eller sammen med andre opplysninger kan brukes til å identifisere, lokalisere eller kontakte en person. Eksempler på personopplysninger er navn, telefonnummer og IP-adresse.
Behandling av personopplysninger innebærer alle former for håndtering av personopplysninger som: innsamling, analyse, registrering og lagring.
Behandlingsansvarlig er den som bestemmer formålet med behandlingen av personopplysninger og hvilke opplysninger som anmodes. Det er behandlingsansvarlig som er ansvarlig for at håndteringen av dine personopplysninger skjer ut i fra den gjeldende personopplysningsloven.
3. Rweb er behandlingsansvarlig
Rweb er behandlingsansvarlig for håndteringen av dine personopplysninger.
4. Hva slags informasjon er det vi samler inn?
Når du registrerer deg via et skjema, bestiller en tjeneste eller produkt, benytter deg av vår chat-funksjon eller besøker vår hjemmeside, kan du bli bedt om å gi fra deg informasjon. Avhengig av situasjonen kan vi muligens be om følgende personopplysninger:
- navn
- e-postadresse
- telefonnummer
- hvilken virksomhet du jobber for
- stilling eller ansvarsområde
- hvilken bransje du jobber i
- hjemmesideadresse til virksomheten din
- opplysninger om hvilke type datahjelp ditt firma ønsker og hvilke produkter og pakker de har
- andre opplysninger som utdypende spørsmål eller svar på skjemaer
- tekniske opplysninger (hvilken nettadresse du benytter for å få tilgang til våre nettsider, din IP-adresse og brukeradferd, type nettleser, språk og informasjon om identifisering og operativsystem)
5. Paragraf 6 f som alternativ til valgt samtykke via nettside (samtykke kan trekkes)
Vi tar utgangspunkt i legitimt samtykke i i samsvar med paragraf 6 f i personopplysningsloven. Hvis du har inngått et kundeforhold med oss tidligere, eller du er en ny kunde, vil dette være en legitim grunn til å sende deg informasjon. Dette sidestilles med et samtykke i henhold til markedsføringsloven slik loven har vært i Norge i mange år. Du kan når som helst trekke dette samtykket om at vi skal behandle dine personopplysninger. Trekker du tilbake samtykket, vil vi ta bort de opplysningene vi har om deg. Merk at sletting av informasjonen hos oss kan påvirke leveransen av informasjon innenfor rammen for kunderelasjoner, samt påvirke pågående dialog.
6. Informasjon fra andre kilder
Når du samtykker til at vi behandler dine personopplysninger, godkjenner du også at vi kan registrere andre opplysninger om deg som du har gitt oss ved en tidligere anledning. Basert på offentlig tilgjengelig informasjon kan vi også supplere dine registrerte opplysninger med bransje og ytterligere kontaktinformasjon. Hvis du er kunde hos oss, kan vi også tilføye ytterligere kontaktinformasjon til dine opplysninger, som du har registrert hos oss via f.eks. telefon til kundeservice. Opplysninger som er nødvendige for de tjenestene du skal bruke, vil også bli lagret.
7. Formålet med behandlingen av personopplysningene?
Informasjonen som du gir fra deg, brukes til følgende formål:
- salgs- og markedsføringsaktiviteter i form av direkte e-post eller telefonkontakt
- kundebehandling og informasjon om våre produkter
- innhenting av statistikk og opplysninger om brukeratferd for å forbedre både hjemmesiden og selve brukeropplevelsen
- å gi deg en mer personlig opplevelse og levere produkter og annet innhold som interesserer deg
Vi ber om dine personopplysninger for å:
- svare på forespørsler
- opprette og opprettholde en salgsdialog
- sende informasjon som kan være av interesse for deg
- legge deg til i e-postliste for nyheter og annet innhold som du selv har valgt å motta
8. Samtykke til e-postkorrespondanse, direkte markedsføring og videre kontakt
Når du samtykker til at vi behandler dine personopplysninger i overensstemmelse med de overnevnte formål, samtykker du til følgende:
- Vi behandler dine personopplysninger i henhold til denne personvernerklæringen.
- Vi kan sende deg direkte markedsføring via e-post om våre produkter.
- Vi kan kontakte deg via e-post eller telefon.
9. Hvor lenge lagres opplysningene?
Vi behandler personopplysningene bare så lenge det tar å oppfylle hensikten med deres innsamling, deretter sletter vi informasjonen.
Har du en aktiv dialog med oss tar vi vare på opplysningene dine i 2 år fra den siste kontakten; deretter fjerner vi opplysningene vi har om deg. En aktiv dialog defineres som at du har hatt interaksjon med Rweb for oss de siste 2 årene via telefon, ved å besvare e-post, eller registrert deg via et skjema.
Har du samtykket til behandling av dine personopplysninger i forbindelse med at du takket ja til regelmessig e-poster, fortsetter vi å behandle dine personopplysninger til du avslutter ditt abonnement. Deretter lagrer vi dine personopplysninger i 2 år før vi sletter informasjonen.
I det tilfellet du er ansatt i en virksomhet som er kunde hos oss, behandler vi dine opplysninger innenfor rammen for kundebehandling. For aktive kunderelasjoner behandler vi dine opplysninger inntil (1) du avslutter din stilling i virksomheten, eller at (2) virksomheten ikke lenger har en aktiv kunderelasjon med oss. Når en kunderelasjon avsluttes, går vilkårene for lagring og behandling av opplysninger over til de samme vilkårene som er beskrevet i de foregående avsnittene. Avslutter du din ansettelse i virksomheten, er du selv ansvarlig for å gi oss beskjed slik at vi kan slette dine opplysninger.
10. Hvem kan informasjonen deles med?
Oppgitte opplysninger vil være tilgjengelige for et begrenset antall personer i virksomheten, som enten jobber i markedsavdelingen, kundestøtte eller salg.
11. Informasjonsdeling med tredjepart
Vi selger ikke dine personopplysninger til tredjepart. Hvis det er en pågående salg- eller kundedialog mellom deg, oss og noen av våre samarbeidspartnere, deler vi informasjon som:
- navn
- e-postadresse
- telefonnummer
- hvilken virksomhet du jobber for
Hvis vi har registrert dine opplysninger i forbindelse med en begivenhet som utføres sammen med en ekstern part, kan vi overføre samme kategorier av personopplysninger som angitt ovenfor, samt eventuelle svar på ytterligere skjema- eller utdypende spørsmål.
12. Hvor oppbevares opplysningene?
Opplysningene oppbevares av Rweb i kundesystemet vårt.
13. Dine rettigheter med tanke på innsyn, sletting og eventuelt flytting
Du har rett til å få informasjon om hvilke opplysninger vi har om deg. Du kan også kreve at vi retter opp i feilaktige opplysninger eller sletter informasjonen din.
Ønsker du å trekke tilbake ditt samtykke eller kreve å få oversikt over opplysninger, rettelse eller sletting, kontakter du oss på e-postadressen vi har angitt under avsnittet for kontaktinformasjon. For å motta slik info må du sende en elektronisk kopi av forespørselen på et signert dokument. Ønsker du å flytte informasjon kan vi også hjelpe deg med det.
14. Andre formål
Dersom vi skal bruke personopplysningene til et annet formål enn det de ble samlet inn for inntrer informasjonsplikten på nytt og vi må da opplyse hva det nye formålet er og gi deler av informasjonen ovenfor på nytt.
15. Informasjonskapsler
Informasjonskapsler (cookies) er små tekstfiler som plasseres på din datamaskin når du laster ned en nettside.
Lagring av opplysninger og behandling av disse opplysningene er ikke tillatt med mindre bruker både har blitt informert om og har gitt sitt samtykke til behandlingen. Brukeren skal få vite om og godkjenne hvilke opplysninger som behandles, hva formålet med behandlingen er og hvem som behandler opplysningene,
Vi bruker kun informasjonskapsler for å gi deg en bedre brukeropplevelse på våre sider slik at du slipper å fylle inn felt på nytt hver gang du er på våre sider.
16. E-post og telefon
Vi benytter e-post og telefon som en del av det daglige arbeidet Relevante opplysninger som fremkommer av telefonsamtaler og e-postutveksling som skjer som en del av kundebehandlingen registreres i kundesystemet.
Våre medarbeidere benytter i tillegg e-post i alminnelig dialog med interne og eksterne kontakter. Den enkelte er ansvarlig for å slette meldinger som ikke lenger er aktuelle, og minst hvert år gjennomgå og slette unødvendig innhold i e-postkassen. Ved fratreden slettes e-postkontoene, men enkelte relevante e-poster vil normalt bli overført til kollegaer.
Sensitive personopplysninger skal ikke sendes med e-post.
Vi gjør deg oppmerksom på at vanlig e-post er ukryptert. Vi oppfordrer deg derfor til ikke å sende taushetsbelagte, sensitive eller andre fortrolige opplysninger via e-post.
Personvernerklæring – Datatilsynet
Les hva Datatilsynet sier om personvernerklæringer.